لاريجاني: امنيت خط قرمز نظام است

مراسم ترحيم شهداي حوادث خيابان پاسداران در حالي بعدازظهر روز گذشته با حضور رييس و نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي، جانشين قرارگاه ثارالله و برخي ديگر از مسوولان بلندپايه سياسي، امنيتي و انتظامي كشور برگزار شد كه به نظر مي‌رسد اين روزها شاهد مشي و روشي ديگرگون در برخورد با اعتراض و حتي خشونت به كار رفته توسط معترضين از جانب مسوولان انتظامي و امنيتي هستيم. رويكردي كه نه‌تنها در جريان اعتراضات و درگيري‌هاي چند شب قبل جمعي از دراويش گنابادي و نيروي انتظامي در خيابان پاسداران تهران نمود داشت، بلكه پيش از آن، در جريان اعتراضاتي به‌مراتب وسيع‌تر و جدي‌تر در دهه نخست دي‌‌ماه نيز به چشم آمد و آنچنان كه پيداست پس از تجربه مديريت كشور در نزديك به 4 دهه اخير، به تدابيري رسيده كه خوب مي‌داند براي جلوگيري از يك اغتشاش و ناآرامي اجتماعي، سياسي و امنيتي، حتي اگر توام با خشونت و تخريب اموال عمومي صورت گيرد، لزوما نياز به برخورد سخت و فيزيكي نيست.
اين تدبير در شرايطي است كه همه مي‌دانند كوچك‌ترين قصوري از جانب يك مامور ساده در دورافتاده‌ترين شهرستان‌هاي كشور، چگونه مي‌تواند به سرعت در شبكه‌هاي اجتماعي «ژانر» شده و عملا جاي شاكي و متهم را عوض كند و در چنين شرايطي، چگونه همين ابزار همرساني عمومي توانسته نوع عملكرد توام با صبوري نيروهاي انتظامي را به اطلاع افكار عمومي رسانده و به آنها نشان دهد اين نيروهاي مامور تامين امنيت درحالي هدف حملات بعضا خشن معترضان قرار گرفتند كه در مقاطعي سعي كرده بودند با صحبت و مذاكره با نمايندگان معترضان، مانع از شدت گرفتن اعترض‌‌ها شوند؛ اعتراضاتي كه در آخرين نمونه يعني درگيري دراويش و نيروي انتظامي، 4 شهيد روي دست نيروهاي انتظامي و ملت گذاشت و روز گذشته نيز مراسم ترحيم‌شان با سخنراني كاظم صديقي ازجمله ائمه موقت نماز جمعه تهران برگزار شد .
 
صديقي: امنيت، واجب ‌تر از نان شب


صديقي در اين مراسم بزرگداشت با عرض تسليت به بازماندگان 4 شهيد اين درگيري‌ها كه ازجمله اعضاي نيروي انتظاني بودند، بر جايگاه عقل و عقلانيت تاكيد كرد و با عطف توجه به مساله امنيت گفت: جامعه ناامن مقبوليت بين‌المللي را از دست مي‌دهد، كلاس‌هاي درس و دانشگاه در جامعه ناامن تشكيل نمي‌شود. امام جمعه موقت تهران تاكيد كرد: درباره كساني كه امنيت عمومي جامعه را به‌هم مي‌زنند قرآن كريم مي‌فرمايد يا بايد اعدام شوند يا دست و پاي‌شان قطع شود. امنيت، از نان شب واجب‌تر است، اينكه يك حكومت ۲۵۰۰ ساله برچيده شود از معجزات است، مردم شهيد دادند، نظام اسلامي تشكيل دادند، شرابخانه‌ها را جمع كردند، مستشاران امريكايي را بيرون كردند تا جوان‌هاي ما بادين شدند. اين نوع معنويت در سطح دانشگاه‌ها براي عده‌اي بي‌دين قابل قبول نبوده است اما نظام جمهوري اسلامي با آنها برخورد كرده است.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به اينكه در ماجراي خيابان پاسداران، افردي قليل با استفاده از ماشين دزدي به سوي نيروي انتظامي حمله كردند، يادآور شد: اين چه نوع سوءاستفاده‌ و چه نوع بددلي و چه نوع وابستگي به بيگانه است. ارتش قدرتمند، سپاه و نيروي انتظامي و بسيجيان به‌خاطر شما شب و روز ندارند و نقش بي‌بديلي داشتند. امت ما با وجود اين سنگردارها امنيت را مزه مي‌كنند.
 
كوثري: درگيري با دراويش به‌خاطر تفكرشان نبود
همزمان سردار اسماعيل كوثري نيز در حاشيه بزرگداشت شهداي گلستان هفتم، در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: فرقه‌هايي ايجادشده كه براساس شعار انگليسي‌ «تفرقه بينداز و حكومت كن» درست شده‌اند. بحث موجود در پاسداران تهران در گلستان هفتم را هم بر همين اساس ايجاد كرده‌اند. جانشين قرارگاه ثارالله تهران با بيان اينكه آن افراد خيال مي‌كردند نظام جمهوري اسلامي كه در دو صحنه با آنها مدارا كرد تا مردم كمتر آسيب ببينند، اين‌بار هم اين‌گونه عمل مي‌كند، اظهار كرد: اصل قضيه اين بود كه آنها با خودمختاري و قلدري مي‌خواستند جلوي پليس بايستند. جانشين قرارگاه ثارالله البته با اشاره به اينكه دستگيري و درگيري با دراويش به دليل تفكر آنها نبوده، گفت: دستگيري‌ها به دليل وقوع ناامني‌ در خيابان پاسداران تهران و شهادت ۴ نفر از عزيزان ناجا بود كه نيروي انتظامي هم سريع وارد عمل شد تا امنيت را به ارمغان بياورد. وي در خصوص احكام صادره براي عاملان حادثه گلستان هفتم پاسداران گفت: حكم از نظر ما اعدام است چراكه اقدام آنها به شهادت ۴ نفر منجر شده است. دراويش تخلفي مرتكب شده و ماشيني را سرقت كرده بودند و مي‌خواستند به فرمان ناجا تمكين نكنند و بعد از آن بود كه اين قضيه را شروع كردند.
 
مطهري: درگذشته در برخورد با دراويش سختگيري مي‌شد
علي مطهري نيز كه ازجمله ديگر حاضران در اين مراسم بود، هنگام خروج از محل برگزاري آن با خيل خبرنگاران مواجه شد و در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا نظام واقعا با تفكر دراويش مشكل دارد، گفت: اين گروه از لحاظ فكري انحرافاتي دارند ولي در حادثه اخير به نظر من رافت بيش از حدي نشان داده شد؛ چراكه بالاخره هر گروهي كه به خيابان‌ها بيايد و ايجاد اغتشاش كند بايد با آنها با اقتدار برخورد شود و در حادثه اخير بايد با جديت بيشتري با اغتشاشگران برخورد و ناآرامي‌ها زودتر جمع مي‌شد. نايب‌رييس مجلس تاكيد كرد: اينكه چند ساعت فرصت دهيم، در خياباني جمع شوند و هر كاري كه دل‌شان مي‌خواهد انجام دهند، منجر به حوادث اين‌چنيني مي‌شود. به نظرم شوراي تامين خوب عمل نكرد. يعني اگر دست نيروي انتظامي را براي اقدامات متقابل بازتر مي‌گذاشت، اين ناآرامي‌ها به سرعت جمع مي‌شد. به هر حال فرقه‌هاي مختلفي از ديرباز در ايران وجود داشتند و فعاليت آنان محدود به دوران حضور جمهوري اسلامي ايران نيست. اين عضو فراكسيون اميد مجلس در عين حال در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه اگر اين گروه‌ها در چارچوب نظام به فعاليت بپردازند، امكان فعاليت دارند، گفت: اگر اين گروه‌ها خرافات را اشاعه ندهند و جلساتي كه برگزار مي‌كنند، صرفا فكري باشد، فكر نمي‌كنم جمهوري اسلامي مشكلي داشته باشد. البته در گذشته برخي سختگيري‌ها در قبال اين گروه‌ها انجام شده برخي از اماكن مربوط به آنها را تصاحب كردند كه شايد كمي تندروي در اين موضوع انجام شده باشد ولي به‌طوركلي اين گروه خطري براي جمهوري اسلامي نيستند.
 
لاريجاني: امنيت، خط قرمز نظام است
علي لاريجاني نيز در حاشيه اين مراسم، در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: اين حادثه رفتار غلط و غيرمتعارفي است و خوشبختانه نيروي انتظامي و بسيج بسيار با درايت و تدبير در اين ماجرا عمل كردند. رييس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: ايجاد مسائل امنيتي براي مردم، خط قرمز مسوولان است؛ ازاين جهت همه از اقداماتي كه نيروي انتظامي و بسيج در اين حادثه انجام دادند، حمايت مي‌كنند. اميدواريم خداوند شهداي اين حادثه را با انبيا محشور كند و به خانواده محترم شهدا تسليت مي‌گويم.